تبلیغات
گروه دیوانگان - زندگی نامه آمپدوکلس
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
گروه دیوانگان
ما دیوانه نیستیم این فقط اسممونه!

آمپدوكلس 430 -492 ق م

آمپدوكلس شهروند اكراگاس درسیسیل بود كه تاریخ حیات وى را به طور دقیق نمى توان معین كرد. وى در زمان خود ظاهرا اهل سیاست و رهبر حزب دموكرات شهر خود بوده و نیز داستانهایى پیرامون فعالیتهاى او به عنوان جادوگر و معجزه گر نقل مىشود و بر اساس داستانهانى وى ازجرگه فیثاغوریان به خاطر“دزدیدن گفتارها و خطابه ها“ اخراج شد. در عین حال گفته مىشود حال در طبابت نیز باعث پیشرفتهایى بوده است. امپدوكلس خود را شایسته پرستش مىدانسته به طوریكه طرف برخى شاگردانش از او به نام خدا هم نامبرده شده است. در مورد مرگ او نیز داستانهائى وجود دارد كه معروفترین این داستانها این است كه وی خود را به دهانه اتش فشان اتنا افكند تا مردم تصور كنند كه به آسمان رفته و از خدایان بوده ولى بدبختانه كفشهاى معروف برنجین خود را كنار آتشفشان جاى مى گذارد .

او افكار فلسفى خود را مانند دیگر فلاسفه یونان به صورت منظم بیان كرده او تا اندازه اى نیز میكوشید تا افكر و عقاید اسلاف خود را تلفیق كند. در فلسفه امپدوكلس چیزى كه اهمیت دارد تغییرات و تبدیلات و ارتباط موجودات است نه تولد و مرگ اینان . او معتقد است وجود هست و مادى است ( مانند پارمنیدس) و نیز اعتقاد داشت وجود نمىتواند بوجود آید یا از میان برود زیرا نه مىتواند از لاوجود به وجود آید و نه میتواند لاوجود شود پس ماده بى آغاز و انجام یعنى فناناپذیراست . امپدوكلس درعین حال منكر تغیر به عنوان یك حقیقت نبود و آنرا به این صورت توجیه میكرد : اشیا كلهائى هستند كه موجود و فاسد مىشوند ولى درعین حال این كلها از اجزا فنا ناپذیر تركیب شده اند و فقط آنچه وجود دارد اختلاط و مبادله این اجزا است و جوهر (طبیعت) تنها نامى است كه كه آدمیان به اشیا داده اند.  طبقه بندى مشهور چهار عنصر اختراع امپدوكلس بود. بدین سان كه اشیاء به سبب اختلاط عناصر چهارگانه(آب آتش خاك و هوا) به وجود می آیند . عشق عامل جذب یا كشش این اجزا چهارگانه است و نفرت یا ستیزه اجزا را از هم جدا مىكند . بنا بر نظر امپدوكلس فراگرد عالم  دایره وار است بدین معنى كه عالم وجود در آغاز یك دوره همه عناصر آن با هم مخلوطند نه مجزا و براى تشكیل اشیا انضمامى و تركیبى چنانچه ما آنها را مى شناسیم مخلوطى كلى از خاك هوا آتش و آب لازم است . در این مرحله اولیه فراگرد عشق اصل حاكم است و كل مجموعه یك خداى متبارك نامیده شده است. اما نفرت گرداگرد سپهر است و وقتى به درون سپهر نفوذ كرد فراگرد افتراق و جدائى آغاز مى شود .

 امپدوكلس نظریه تناسخ (1) ارواح را در كتاب پالایشها تعلیم كرده است . ولى نظریه تناسخ او را نمىتوان با نظام جهانشناختى اش سازگار كرد زیرا اگر همه اشیا از اجرا مادى تركیب شده اند كه هنگام مرگ از هم جدا می شوند جایى برای جاودانگى باقى نمى ماند در انتها باید گفت هرچند امپدوكلس جریان عالم و فراگرد دایره وار طبیعت را بیان كرد ولی موفق نشد آنرا تبیین كند و ناچارا به نیروهاى اساطیرى عشق و نفرت متوسل شد و این آناكساگوراس بود كه تبیین آنرا بوسیله مفهوم عقل به عهده گرفت .




درباره وبلاگ
این وبلاگ هم علمی است هم مقداری هم طنز
موضوعات
آخرین مطالب
نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوند ها
پیوندهای روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
href="http://www.1abzar.com">ابزار نظر سنجی

ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

ابزار هدایت به بالای صفحه

نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس
Susa Web Tools
Susa Web Tools


ابزار امتیاز دهی